20 września 2020

Present Simple cz. I

Język angielski słynie ze swojego zamiłowania do czasów. Jest ich aż 16! Nie martw się jednak, nie będziesz musiał ich wszystkich się uczyć. Wystarczy znać 7 z nich, żeby być dobrze przygotowanym do egzaminu ósmoklasisty. Zaczynamy od podstawowego czasu teraźniejszego , który jako pierwszy poznałeś w szkole: Present Simple.

Present Simple – czas teraźniejszy prosty

Zastosowanie:

  • do wyrażenia czynności, które dzieją się regularnie; do naszych nawyków, przyzwyczajeń, upodobań;
  • do czynności wynikających z rozkładów jazdy autobusów, pociągów, samolotów, itp. oraz planów lekcji;
  • do oceny kogoś lub czegoś;
  • do wyrażenia czynności niezmiennych, praw fizyki, powszechnie panujących reguł.

Budowa zdania (zasady obowiązują wszystkie czasowniki oprócz “być” i “mieć” – have got oraz czasowników modalnych)

I Zdanie twierdzące

1. Dla wszystkich osób, oprócz he, she, it (on, ona, ono (to) – czyli oprócz 3. os. liczby pojedynczej):

PODMIOT + CZASOWNIK + DALSZA CZĘŚĆ ZDANIA.

     Ja               lubię               jabłka.

     I                 like                 apples.

2. Dla 3. os. l. pojedynczej:

PODMIOT + CZASOWNIK + KOŃCÓWKA -S/-ES + DALSZA CZĘŚĆ ZDANIA.

Ona               lubi                                  jabłka.

She                like s                                apples.

I tu się na chwilę zatrzymamy, ponieważ pewne rzeczy wymagają wyjaśnienia. Otóż:

1. Jest to podstawowy wzór zdania w tym czasie, który może ulegać zmianom, jeśli np. będziemy chcieli dodać przysłówki częstotliwości lub inne określenia czasu.

2. Podmiot (P) to nie zawsze musi być osoba. Np. w zdaniu : “Mój dom jest ładny” (‘My house is nice’) podmiotem jest “Mój dom”, a w zdaniu “Pływanie jest moją ulubioną czynnością” (‘Swimming is my favourite activity’) – “pływanie” jest podmiotem:)

3. Końcówkę -es w 3. os. l. poj. dodajemy do czasownikow zakończonych na -s/-sh/-ch/-x/-o.

np. I wash my ears every morning./ She washes her ears every morning.

      I go to school on foot. / She goes to school on foot .

4. Czasowniki zakończone na ‘-y’:

Tu musisz sprawdzić, jaka litera stoi przed ‘-y’. Jeśli jest to samogłoska, jak np. w wyrazie play to w 3. os. liczby pojedynczej po prostu dodamy -s. (I play tennis./ She plays tennis).

Jeżeli natomiast przed -y stoi spółgłoska , jak w wyrazie “study”, to wtedy zamieniasz “y” na “i “

i dodajesz końcówkę -es.  I study a lot – She studies a lot.

­

II Zdanie przeczące

Jeśli chcesz stworzyć zdanie przeczące, potrzebujesz do tego narzędzi. Takimi narzędziami są operatory. I tak :

operator don’t (do not) dla następujących osób: I , you /we, you , they

operator doesn’t (does not) dla następujących osób: he, she, it (3 os. l. poj.)

Przykłady: I like apples. (Ja lubię jabłka), ale I don’t like apples. (Ja nie lubię jabłek).

                  She likes apples. (Ona lubi jabłka), ale She doesn’t like apples . (Ona nie lubi jabłek).

Zwróć uwagę, że zniknęła końcówka ‘-s’ przy czasowniku. Końcówkę przejął operator doesn’t.

III Zdanie pytające

W podobny sposób stworzysz zdanie pytające. Do tego też potrzebujesz operatorów.

Operator do – dla I , you/ we , you, they

i operator does – dla he, she, it

Przykłady:

Do you like apples? (Czy lubisz jabłka? ) Yes, I do. (Tak, lubię). / No, I don’t. (Nie, nie lubię)

Does she like apples? (Czy ona lubi jabłka?) Yes, she does. / No, she doesn’t.

Tu również w 3. os. l. poj. w pytaniach nie ma końcówki -s, ponieważ końcówkę dodajemy tylko! w zdaniach twierdzących.

Tworzenie czasu PRESENT SIMPLE może nie wydać Ci się wcale proste. Nie martw się jednak, w kąciku zadań na blogu pojawią się ćwiczenia. Będziesz mógł zastosować teorię z tego wpisu w praktyce. Good luck!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nauka w systemie 1 na 1

Nauka w systemie 1 na 1

Podczas mojej nauczycielskiej przygody miałam okazję uczyć 3-latkę, przedszkolaków, uczniów szkoły podstawowej, gimnazjalistów, licealistów, studentów i dorosłych. I jestem wdzięczna za te wszystkie doświadczenia, bo wiem teraz, z którą grupą docelową i w jakiej...

FUTURE SIMPLE

FUTURE SIMPLE

Czy wiesz, że łabędzie (podobno) łączą się w pary na całe życie? Jeśli jedno z nich zginie, drugie pływa samotnie aż do śmierci... Ale co to ma wspólnego z gramatyką? Tak sobie pomyślałam, że ptaki te posłużą mi jako świetny przykład ilustrujący sens i znaczenie...

He used to run with me

He used to run with me

Opisując wydarzenia z teraźniejszości, przeszłości czy przyszłości, nie musisz ograniczać się tylko i wyłącznie do czasów gramatycznych. W języku angielskim istnieją trzy konstrukcje z "used to", które precyzyjniej oddają intencje nadawcy. Przyjrzyjmy się im zatem...

Homonyms 2

Homonyms 2

Homonyms are words that are spelled the same and sound the same but have different meanings., e.g. SPRING which can both mean to move quickly and one of the seasons of the year. Homonimy są to słowa, które mają taką samą pisownię i wymowę, ale inne znaczenia,...