20 września 2020

Present Simple cz. I

Język angielski słynie ze swojego zamiłowania do czasów. Jest ich aż 16! Nie martw się jednak, nie będziesz musiał ich wszystkich się uczyć. Wystarczy znać 7 z nich, żeby być dobrze przygotowanym do egzaminu ósmoklasisty. Zaczynamy od podstawowego czasu teraźniejszego , który jako pierwszy poznałeś w szkole: Present Simple.

Present Simple – czas teraźniejszy prosty

Zastosowanie:

  • do wyrażenia czynności, które dzieją się regularnie; do naszych nawyków, przyzwyczajeń, upodobań;
  • do czynności wynikających z rozkładów jazdy autobusów, pociągów, samolotów, itp. oraz planów lekcji;
  • do oceny kogoś lub czegoś;
  • do wyrażenia czynności niezmiennych, praw fizyki, powszechnie panujących reguł.

Budowa zdania (zasady obowiązują wszystkie czasowniki oprócz „być” i „mieć” – have got oraz czasowników modalnych)

I Zdanie twierdzące

1. Dla wszystkich osób, oprócz he, she, it (on, ona, ono (to) – czyli oprócz 3. os. liczby pojedynczej):

PODMIOT + CZASOWNIK + DALSZA CZĘŚĆ ZDANIA.

     Ja               lubię               jabłka.

     I                 like                 apples.

2. Dla 3. os. l. pojedynczej:

PODMIOT + CZASOWNIK + KOŃCÓWKA -S/-ES + DALSZA CZĘŚĆ ZDANIA.

Ona               lubi                                  jabłka.

She                like s                                apples.

I tu się na chwilę zatrzymamy, ponieważ pewne rzeczy wymagają wyjaśnienia. Otóż:

1. Jest to podstawowy wzór zdania w tym czasie, który może ulegać zmianom, jeśli np. będziemy chcieli dodać przysłówki częstotliwości lub inne określenia czasu.

2. Podmiot (P) to nie zawsze musi być osoba. Np. w zdaniu : „Mój dom jest ładny” (’My house is nice') podmiotem jest „Mój dom”, a w zdaniu „Pływanie jest moją ulubioną czynnością” (’Swimming is my favourite activity') – „pływanie” jest podmiotem:)

3. Końcówkę -es w 3. os. l. poj. dodajemy do czasownikow zakończonych na -s/-sh/-ch/-x/-o.

np. I wash my ears every morning./ She washes her ears every morning.

      I go to school on foot. / She goes to school on foot .

4. Czasowniki zakończone na '-y':

Tu musisz sprawdzić, jaka litera stoi przed '-y'. Jeśli jest to samogłoska, jak np. w wyrazie play to w 3. os. liczby pojedynczej po prostu dodamy -s. (I play tennis./ She plays tennis).

Jeżeli natomiast przed -y stoi spółgłoska , jak w wyrazie „study”, to wtedy zamieniasz „y” na „i „

i dodajesz końcówkę -es.  I study a lot – She studies a lot.

­

II Zdanie przeczące

Jeśli chcesz stworzyć zdanie przeczące, potrzebujesz do tego narzędzi. Takimi narzędziami są operatory. I tak :

operator don’t (do not) dla następujących osób: I , you /we, you , they

operator doesn’t (does not) dla następujących osób: he, she, it (3 os. l. poj.)

Przykłady: I like apples. (Ja lubię jabłka), ale I don’t like apples. (Ja nie lubię jabłek).

                  She likes apples. (Ona lubi jabłka), ale She doesn’t like apples . (Ona nie lubi jabłek).

Zwróć uwagę, że zniknęła końcówka '-s' przy czasowniku. Końcówkę przejął operator doesn’t.

III Zdanie pytające

W podobny sposób stworzysz zdanie pytające. Do tego też potrzebujesz operatorów.

Operator do – dla I , you/ we , you, they

i operator does – dla he, she, it

Przykłady:

Do you like apples? (Czy lubisz jabłka? ) Yes, I do. (Tak, lubię). / No, I don’t. (Nie, nie lubię)

Does she like apples? (Czy ona lubi jabłka?) Yes, she does. / No, she doesn’t.

Tu również w 3. os. l. poj. w pytaniach nie ma końcówki -s, ponieważ końcówkę dodajemy tylko! w zdaniach twierdzących.

Tworzenie czasu PRESENT SIMPLE może nie wydać Ci się wcale proste. Nie martw się jednak, w kąciku zadań na blogu pojawią się ćwiczenia. Będziesz mógł zastosować teorię z tego wpisu w praktyce. Good luck!

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0 i 1 okres warunkowy

0 i 1 okres warunkowy

Zadania warunkowe to szczególne sytuacje, w których chcemy podkreślić, że do wykonania danej czynności musi być spełniony konkretny warunek (stąd nazwa). O 0 i 1 okresie warunkowym teoretycznie pisałam tutaj, teraz czas na praktykę. Przypominam tylko, żeby zbudować...

If the weather is nice…

If the weather is nice…

Istotną część gramatyki języka angielskiego stanowią okresy, czy też tryby warunkowe. Wyróżniamy 0, 1, 2 i 3 okres warunkowy oraz okresy warunkowe mieszane. W dzisiejszym wpisie chciałabym Ci przedstawić zastosowanie i użycie 0 i 1 trybu warunkowego. Zadania...

English idioms 3

English idioms 3

Dobra! Nazwijmy rzeczy po imieniu. Zostałam złapana na gorącym uczynku wyjadając zawartość lodówki o północy:( Ale to tylko dlatego, że siedzę nocami pisząc wpisy na bloga i nie wiem już kiedy jest dzień, a kiedy noc:) Słowo daję! Teraz spróbuj przetłumaczyć tę...

Nauka 1 na 1 czy w grupie

Nauka 1 na 1 czy w grupie

Podczas mojej nauczycielskiej przygody miałam okazję uczyć 3-latkę, przedszkolaków, uczniów szkoły podstawowej, gimnazjalistów, licealistów, studentów i dorosłych. I jestem wdzięczna za te wszystkie doświadczenia, bo wiem teraz, z którą grupą docelową i w jakiej...

0
    0
    Twój koszyk
    Twój koszyk jest pustyWróć do zakupów