Present Simple cz. I

Język angielski słynie ze swojego zamiłowania do czasów. Jest ich aż 16! Nie martw się jednak, nie będziesz musiał ich wszystkich się uczyć. Wystarczy znać 7 z nich, żeby być dobrze przygotowanym do egzaminu ósmoklasisty. Zaczynamy od podstawowego czasu teraźniejszego , który jako pierwszy poznałeś w szkole: Present Simple.

Present Simple – czas teraźniejszy prosty

Zastosowanie:

  • do wyrażenia czynności, które dzieją się regularnie; do naszych nawyków, przyzwyczajeń, upodobań;
  • do czynności wynikających z rozkładów jazdy autobusów, pociągów, samolotów, itp. oraz planów lekcji;
  • do oceny kogoś lub czegoś;
  • do wyrażenia czynności niezmiennych, praw fizyki, powszechnie panujących reguł.

Budowa zdania (zasady obowiązują wszystkie czasowniki oprócz „być” i „mieć” – have got oraz czasowników modalnych)

I Zdanie twierdzące

1. Dla wszystkich osób, oprócz he, she, it (on, ona, ono (to) – czyli oprócz 3. os. liczby pojedynczej):

PODMIOT + CZASOWNIK + DALSZA CZĘŚĆ ZDANIA.

     Ja               lubię               jabłka.

     I                 like                 apples.

2. Dla 3. os. l. pojedynczej:

PODMIOT + CZASOWNIK + KOŃCÓWKA -S/-ES + DALSZA CZĘŚĆ ZDANIA.

Ona               lubi                                  jabłka.

She                like                                apples.

I tu się na chwilę zatrzymamy, ponieważ pewne rzeczy wymagają wyjaśnienia. Otóż:

1. Jest to podstawowy wzór zdania w tym czasie, który może ulegać zmianom, jeśli np. będziemy chcieli dodać przysłówki częstotliwości lub inne określenia czasu.

2. Podmiot (P) to nie zawsze musi być osoba. Np. w zdaniu : „Mój dom jest ładny” (’My house is nice’) podmiotem jest „Mój dom”, a w zdaniu „Pływanie jest moją ulubioną czynnością” (’Swimming is my favourite activity’) – „pływanie” jest podmiotem:)

3. Końcówkę -es w 3. os. l. poj. dodajemy do czasownikow zakończonych na -s/-sh/-ch/-x/-o.

np. I wash my ears every morning./ She washes her ears every morning.

      I go to school on foot. / She goes to school on foot .

4. Czasowniki zakończone na ’-y’:

Tu musisz sprawdzić, jaka litera stoi przed ’-y’. Jeśli jest to samogłoska, jak np. w wyrazie play to w 3. os. liczby pojedynczej po prostu dodamy -s. (I play tennis./ She plays tennis).

Jeżeli natomiast przed -y stoi spółgłoska , jak w wyrazie „study”, to wtedy zamieniasz „y” na „i „

i dodajesz końcówkę -es.  I study a lot – She studies a lot.

­

II Zdanie przeczące

Jeśli chcesz stworzyć zdanie przeczące, potrzebujesz do tego narzędzi. Takimi narzędziami są operatory. I tak :

operator don’t (do not) dla następujących osób: I , you /we, you , they

operator doesn’t (does not) dla następujących osób: he, she, it (3 os. l. poj.)

Przykłady: I like apples. (Ja lubię jabłka), ale I don’t like apples. (Ja nie lubię jabłek).

                  She likes apples. (Ona lubi jabłka), ale She doesn’t like apples . (Ona nie lubi jabłek).

Zwróć uwagę, że zniknęła końcówka ’-s’ przy czasowniku. Końcówkę przejął operator doesn’t.

III Zdanie pytające

W podobny sposób stworzysz zdanie pytające. Do tego też potrzebujesz operatorów.

Operator do – dla I , you/ we , you, they

i operator does – dla he, she, it

Przykłady:

Do you like apples? (Czy lubisz jabłka? ) Yes, I do. (Tak, lubię). / No, I don’t. (Nie, nie lubię)

Does she like apples? (Czy ona lubi jabłka?) Yes, she does. / No, she doesn’t.

Tu również w 3. os. l. poj. w pytaniach nie ma końcówki -s, ponieważ końcówkę dodajemy tylko! w zdaniach twierdzących.

Tworzenie czasu PRESENT SIMPLE może nie wydać Ci się wcale proste. Nie martw się jednak, w kąciku zadań na blogu pojawią się ćwiczenia. Będziesz mógł zastosować teorię z tego wpisu w praktyce. Good luck!

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Słownictwo

False friends

„False friends”, czyli „fałszywi przyjaciele” to w języku angielskim wyrazy, na które trzeba uważać! Brzmią podobnie, jak w języku polskim, ale znaczą zupełnie coś innego. Jest ich około 120. W tym wpisie jednak wezmę na tapet 10 najbardziej popularnych. Let’s start:) Przykład: Yesterday I eventually managed to talk to my boss. – Wczoraj w końcu udało mi się porozmawiać z moim szefem. 2. actually

Czytaj więcej »
Kącik zadań

I know basic English idioms (part 2)

W dzisiejszym, wiosennym kąciku zadań pora na przećwiczenie idiomów, które prezentowałam na blogu. W tym wpisie – część 2, czyli 25 kolejnych podstawowych wyrażeń idiomatycznych. Przetłumacz wyrażenia podane w nawiasach na język angielski: 26. Megan …………………………………………………………………… (bardzo się denerwowała) when she was walking towards the altar. 27. Harry, at last! I haven’t seen you ………………………………………………………………….. (od wieków) ! 28. It hadn’t been a month

Czytaj więcej »
Kącik zadań

I know basic English English idioms (part 1)

Pora na przećwiczenie idiomów, które prezentowałam na blogu. W tym wpisie – część 1, czyli 25 podstawowych wyrażeń idiomatycznych. Przetłumacz wyrażenia podane w nawiasach na język angielski: Wszystkie odpowiedzi znajdziesz we wpisach na blogu. Wystarczy, że wpiszesz w wyszukiwarce na stronie „Idioms” i znajdziesz artykuły o idiomach (1-5). Jeśli potrzebujesz szybkiego feedbacku – rozwiąż zadania w wersji interaktywnej tutaj. Good luck 🙂

Czytaj więcej »
Shopping Cart
Scroll to Top
Umów się na bezpłatną, 15-minutową konsultację!