4 października 2020

Present Simple cz. II

W poprzednim wpisie (patrz Present Simple cz. I) przedstawiłam Ci podstawową budowę zdania w tym czasie. W tym poście do tej  struktury dodamy przysłówki częstotliwości. Przypomnę tylko, że przysłówek odpowiada na pytanie Jak? Gdzie? Kiedy?, przysłówek częstotliwości zaś: Jak często?

Przysłówki częstotliwości w języku angielskim możemy podzielić na 2 grupy. Pierwsza grupa to wszystkie przysłówki jednowyrazowe (+ 1 wyjątek , o którym za chwilę), druga grupa to przysłówki dwuwyrazowe i więcej . Przejdźmy do konkretów:

I grupa przysłówków:

never – nigdy

hardly ever – prawie nigdy

rarely/seldom – rzadko

sometimes – czasami

often – często

usually  – zazwyczaj

always– zawsze

Przysłówki częstotliwości jednowyrazowe (+ hardy ever) w zdaniu stawiamy między podmiotem, a czasownikiem:

Podmiot + przysłówek częstotliwości jednowyrazowy + czasownik + dalsza część zdania.

I                   always                                                                     go                to school by school bus.

Ja                 zawsze                                                               jeżdżę            do szkoły szkolnym autobusem.

UWAGA!  Wyjątkiem jest czasownik „być” (to be), który należy najpierw odmienić:

                   I am always at school on time. (Zawsze jestem w szkole na czas.)

II grupa przysłówków:

Do tej grupy należą przysłówki dwuwyrazowe i więcej, a więc:

  • once a (day, week, month, year…) – raz (dziennie, w tygodniu, w miesiącu, w roku);
  • twice a (day, week, month, year…) – dwa razy (dziennie, w tygodniu, w miesiącu, w roku)
  • three times a (day, week, month, year…) – trzy razy (dziennie, w tygodniu, w miesiącu, w roku)
  • four times a (day, week, month, year…) – cztery razy (dziennie, w tygodniu, w miesiącu, w roku)
  • złożenia ze słówkiem every, np. every day (każdego dnia), every week (każdego tygodnia), itd…

Przysłówki z drugiej grupy stawiamy najczęściej na końcu zdania. Nie będzie też błędem, jeśli postawimy je na samym początku. Ważne, żeby nie stały między podmiotem a czasownikiem:

Podmiot + czasownik + dalsza część zdania + przysłówek częstotliwości z drugiej grupy.

I                    go                 to school by school bus   every day.

lub

Przysłówek częstotliwości z drugiej grupy + podmiot + czasownik + dalsza część zdania.

Every day I go to school by school bus.

Chcąc sprecyzować swą wypowiedź dodając przysłówki częstotliwości w czasie Present Simple pamiętaj o tych zasadach, a z pewnością nie popełnisz błędów .

Biscuits czy cookies?

Biscuits czy cookies?

Na pewno nie raz zastanawiałeś się, czy film i movie oznacza to samo, albo dlaczego słyszysz, że dziecko po angielsku to child, skoro Ty jesteś przekonany, że to kid. Z czego to wynika? Otóż język angielski dzieli się na tzw. British i American English, czyli język...

Present Simple cz. I

Present Simple cz. I

Język angielski słynie ze swojego zamiłowania do czasów. Jest ich aż 16! Nie martw się jednak, nie będziesz musiał ich wszystkich się uczyć. Wystarczy znać 7 z nich, żeby być dobrze przygotowanym do egzaminu ósmoklasisty. Zaczynamy od podstawowego czasu...

Egzamin Ósmoklasisty

Egzamin Ósmoklasisty

Według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ) zadania egzaminacyjne kształtują się  na poziomie A2/A2+. Jest to więc egzamin stosunkowo prosty. Arkusz egzaminacyjny sprawdza poziom opanowania przez Ciebie nastepujących umiejętności:...